top of page
Search
  • Writer's pictureBen Kotlar

עיצוב פנים אקולוגי !? יש חיה כזו

Updated: Feb 10, 2021

לפעמים כשאני מעלה את הנושא של "עיצוב פנים אקולוגי" אנשים מרימים גבה ומחייכים. המחשבה שעולה להם היא "מה כבר אפשר לעשות בעיצוב פנים בכדי שיהיה אקולוגי ? שימוש בחומרים ממוחזרים ? קיר ירוק עם עשיר בצמחיה ? לצבוע את הקיר בירוק ?"


נוצר הרושם שתכנון אקולוגי משמעו גג ירוק עם צמחיה, הצללה נכונה על החלונות או על המבנה כולו, קירות עבים במיוחד עם בידוד כפול אבל שבכל הנוגע לעיצוב הפנים אין הרבה מה לעשות... אולי מה שצוין כבר למעלה... ולשים בטטה במים ולתת לה להתפרע.


בואו נעבר על מספר נקודות המציגות כי ניתן וכדאי להכליל את עיצוב הפנים בעולם התכנון האקולוגי :



1. תאורה

גופי תאורה שהולמים את השימוש בחדר ועוצמות נורות מתאימות אינם סוף התהליך. מיקום התאורה ביחס למקורות האור הטבעיים, במקרים רבים אלו החלונות, ותכנון נכון של רשת החשמל בחדרים הינם קריטיים לנושא.


לדוגמא איור 1.1 : כיתת בית ספר עם חלון גדול בכל אורכו של אחד מקירותיה

כיתת בית ספר צמודת דופן מבנה
איור 1.1 : כיתת בית ספר צמודת דופן מבנה

מקרה מוכר של כיתה הצמודה לדופן המבנה.


נתרכז כרגע באיור 1.2 : איור תאורה טבעית בכיתה צמודת דופן. איור המציג סכמה כללית של עוצמת ההארה הטבעית הנובעת מהחלון בלבד מבלי להתחשב בתאורה מלאכותית. הדבר נכון אגב גם במקרה בו לא חודרות קרני שמש ישירות כדרך החלון.


איור 1.2 : סכמת תאורה טבעית בכיתה צמודת דופן מבנה


איור 1.2 : סכמת האורה טבעית בכיתה צמודת דופן מבנה


שמים לב, ולא במפתיע, שככל שמתרחקים מהחלון כך עוצמת ההארה הטבעית פוחתת. לפעמים עוצמת הארה זו מספיקה כתאורה לכיתה כולה. לפעמים השולחנות המרוחקים מהחלון חשוכים וזקוקים להארה מלאכותית בעוד שאלו שקרובים לחלון מוארים היטב באופן טבעי. למה אם כן שנרצה מתג אחד שידליק ו/או יכבה את כל האורות בבת אחת ?


איור 1.3 : תכנון תאורה בכיתה צמודת דופן



איור 1.3 : תכנון תאורה בכיתה צמודת דופן


באיור 1.3 תוכננה התאורה באופן מקביל לחלונות. בנוסף, לכל שורה מתג נפרד כך שניתן להדליק את שורת המנורות שבעומק הכיתה מבלי להדליק שלא לצורך מנורות הצמודות לחלון. השקענו אמנם במתגים נוספים והפרדת רשת החשמל אך במשך שנות השימוש הצפויות לאחר השיפוץ יחסך חשמל רב ובנוסף לכך - יחקק בזכרון התלמידים נושא התכנון האקולוגי גם בעיצוב הפנים.




2. בידוד קירות פנים ודלתות

בתים רבים כמו גם מבנים ציבוריים משתמשים במערכות מיזוג. מכיוון שמובן שאין צורך למזג חדרים שלא בשימוש מובהק גם היתרון שבבידוד החדרים שכן מקבלים מיזוג. השקעה קלה בקירות הפנים מעבר ל-7-10 הסנטימטרים המקובלים כיום על ידי קבלנים רבים.


עיבוי הקירות בין 12 ל-15 ס"מ כבר יביא לשיפור משמעותי בבידוד ולא רק התרמי אלא גם האקוסטי עשוי לייצר בידוד אפקטיבי בהרבה אשר בטווח הארוך יחסוך כסף רב ואנרגיה המושקעת שלא לצורך.





3. חלונות LOW E וחלונות כפולים

חלונות רבים בעבר הורכבו מזכוכיות דקיקות במיוחד, כ-5-7 מ"מ, ללא יכולת לצמצם את חדירת הקרינה החודרת למבנה. בימינו ישנן חברות רבות* (ראו רשימה מטה) המציעות מגוון חלונות LOW E גם לצרכן הפרטי. מדובר על חלונות המיוצרים בטכנולוגיה מיוחדת המאפשרים הארה טבעית מלאה ללא חדירה מלאה של קרינה ההופכת לחום כאשר עוברת כדרך זכוכית רגילה.


התוצאה - הארה טבעית ללא אפקט החממה הצפוי.


תוצר לוואי לא צפוי - קשה לגדל צמחיה בצמוד לחלון שכזה הנשאר סגור במשך רוב שעות היום. הצמחים, למרות שמוארים, לא מקבלים את כל שזקוקים לו מקרני השמש ועשויים לקמול ולנבול... שימו לב.



4. מתגים מרכזיים, שעוני כיבוי וגלאי תנועה

מתגי כיבוי מרכזיים ביציאה מהדירה או בסגירת המבנה עשויים להיות ההבדל שבין להשאיר תאורה דלוקה שלא לצורך במשך שעות ואף ימים לבין לחסוך בחשמל ואנרגיה המבוזבזים שלא לצורך.




5. העלאת מודעות

קירות ירוקים, חשמל מפוצל למתגים משניים וראשיים כמו גם שימוש בחומרים ממוחזרים (גלויים) ושילוט מעלים את המודעות ומשפרים את החינוך האקולוגי של ציבור המשתמשים והנחשפים.


52 views0 comments
bottom of page